ORKA ALERT! - Reisverslag uit Victoria, Canada van Marloes Leijser - WaarBenJij.nu ORKA ALERT! - Reisverslag uit Victoria, Canada van Marloes Leijser - WaarBenJij.nu

ORKA ALERT!

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

06 Maart 2014 | Canada, Victoria

JA!!!! Het is waar, Milou en ik hebben een orka gezien, een levensechte ORKA. Als je niet weet wat een orka is, dan zal ik het even uitleggen. Een orka is een groot zoogdier die in het water leeft en jaagt op zeehonden en andere dieren. Hij heeft de kleuren van een panda en hier noemen ze 'm the killer whale. Maar waar hebben wij het geluk gehad zo'n orka te zien? Nou, ik zal beginnen bij het begin.

Op vrijdag (28e) gingen we na school naar Victoria. De dag ervoor hadden we al onze spullen al ingepakt en waren we klaar om te vertrekken. We pakten onze koffers dus snel en gingen in de auto. Het duurt zo'n 3 uur om naar Victoria te reizen, soort van Roda-uit met de bus dus. Ik kan nog steeds niet wennen aan de lange reistijden, maar enfin. De heenreis was prima, ik zat voorin en de tijd ging op zich best snel.
Rond etenstijd kwamen we aan in de hoofdstad van de provincie BC: Victoria. De stad leek bruisend en heel touristisch, niet zoals we gewend waren in Courtenay. Er liepen veel mensen op straat en ik zag al veel dingen die ik wel wilde zien. Zo zagen we Chinatown, een soort speciale gemeenschap in de stad waar allemaal Chinezen wonen en overal Chinese winkeltjes zijn. We stopten toen nog nergens en gingen gelijk door naar het hotel, om de spullen daar te laten zodat we konden gaan eten. Onderweg hadden we wel wat kleine snacks op, maar nog niks warms. We sliepen allemaal op dezelfde kamer, met z'n 5'en. Ons gedeelte was een stukje afgeschermd door een muur, dat was wel fijn. Er was een best grote badkamer met een bad douche en een wc. Abby en Chloe hadden een bed voor hun samen en Audrey sliep op een soort van bedbank, leek ook wel comfortabel.
Van het hotel kregen we 15% korting op eten daar, dus leek het ons slim als we daar gingen eten. De serveerster vertelde ons dat er 20 minuten wachttijd was, dus daar hadden we geen zin in. Ze vertelde ons dat we ook naar The Spaghetti Factory konden gaan, dat was niet heel ver weg. Eenmaal daar aangekomen was het suuuuperdruk, er stond een dikke wachtrij, dus ging Audrey naar het hotelrestaurant bellen om te reserveren. We liepen dus weer terug en toen moesten we nog even wachten om te kunnen eten. Uiteindelijk kwam er een tafeltje vrij en konden we gaan eten, HEUUJ! Ik praat blijkbaar veel over eten op de blog, dus daar ga ik lekker mee door. Ik nam de veilige keuze op het menu: chicken strips, friet en nog wat dat ik niet meer weet. Primaaa en een heeeeerlijke chocolade taart als toetje gedeeld met Milou: JAMMIE!
Na het eten waren we eigenlijk al super moe, dus nog ff gekletst en toen naar bed gegaan, dat was maar slim ook want.....
De kinderen zijn natuurlijk vroeg op.. En jullie weten allemaal hoe ik ben 's morgensvroeg en dat is niet best. Toch ging het nog best oké, want ik wist dat we vandaag (zaterdag) op whale watching tour gingen :D
Langzaamaan stonden we op en gingen we ontbijten in het hotel. Dit was best goedkoop gelukkig. Ik had scrambled eggs, een klein stukkie spek, een glaasje ananassap en wat piepertjes à la oma Mientje, lekker dus :)

Daarna gingen we door naar the Prince of Whales, grappige naam. Prince Charles is the prince of Wales, niet wHales hihi. Dat bedrijf was het bedrijf waar we op walvissen tour gingen. We kregen dikke korting, omdat Audrey boekjes had met allerlei verschillende kortingsbonnen, dat scheelde veeeeel geld :D Om 10:45 werden we daar verwacht om de prachtige pakken aan te doen. Ik voelde me een beetje een astronaut in zo'n pak. Het was heel groot, best warm en er zat veel lucht in. We moesten die pakken aan omdat het heel koud en wild zou worden op de oceaan. Het zou ons warm en bovenal droog houden. Milou en ik zagen er allebei prachtig uit, ja er zijn foto's van :P
Toen mochten we gaan woehoeee! Onze tourguide heette Marc en hij had een coole gele bril en een grappig accent. We zaten op een zodiac bootje samen met geloof ik 9 andere mensen. Milou en ik zaten met z'n tweeën achterin, dus konden we goed horen wat Marc zei, plus een beetje uit de wind hihi. In de haven gingen we nog wat langzaam, maar daarna gingen we als een speeeer. Het water kolkte hard langs ons op en soms vlogen we zelfs een stukje de lucht in. Milou en ik kregen een paar keer de slappe lach omdat we zo hard en hobbelig door de grote oceaan gingen. Het uitzicht was echt super onderweg. Het water had een prachtige donkerblauwe kleur en we konden vaak de mooie kust zien met rotsachtige landschappen en bomen.
Het doel van de tour was natuurlijk om orka's te zien, maar dat is best lastig. Marc lette telkens goed op om er 1 te spotten. We gingen nog steeds supersnel en dat was al supergaaf! Op dat moment maakte me het niet zoveel uit of we iets zouden zien of niet, de bootreis zelf was al een dikke adrenalinekick op zich :)
MAAR TOEEEEEN schreeuwde Marc: KILLER WHAAAAALLEEEEE! Dus Milou en ik snel opstaan in het bootje en we zagen 'm! Hij zwom een stukje boven het water en soms ademde hij en zag je het water er uit blazen. Marc dacht eerst dat er twee waren, maar uiteindelijk was het er 1. Het was zoooo gaaf om echt een orka te zien. Die had ik nog nooit gezien, alleen op dvd van die Free Willy films haha.
De orka was nog niet heel oud en zijn staart was een beetje grijzig. Wat een gi-gan-tisch beest was dat en die zagen wij in het wild en van zo dichtbij! Hij zwom een paar keer onder ons bootje door en hij was op een paar meter afstand. We volgden de orka een uur ofzo en in die tijd had 'ie 4!! zeehonden opgevreten. 1x zag ik 'm zelfs met een zeehond in z'n mond! Het liet een soort bloedspoor achter in de oceaan, dat was best fascinerend om te zien, beetje National Geographic in real life.
Milou en ik stonden bijna de hele tijd en maakten filmpjes en foto's. Ik stond bijna de hele tijd als een malloot te glimlachen, zo mooi vond ik het. Helaas hebben we 'm niet zien springen zoals Willy, maar dit was al meer dan genoeg.
Toen we de orka al lang gevolgd hadden, leidden we de andere boot ook naar de orka toe, zodat zij 'm ook konden zien. Daarna gingen we in hoge snelheid door naar een rots met zeeleeuwen, oja onderweg hadden we ook nog cute zeehondjes gezien, awwwh (zijn nu 4 dood van rip). De zeeleeuwen zaten lekker geluid te maken en toen we er langs kwamen sprongen er een paar in het water voor de fun. Ook zaten er een stuk of 3 bald eagles, dat zijn Hertogen van Vitesse hihi.
Het duurde (denk ik) nog een uur voordat we terug waren in de haven. Ik ging als eerst het bootje uit en snel naar binnen. M'n gezicht smaakte zout van al dat oceaanwater.
Eenmaal binnen konden we de prachtige pakken uitdoen, wat nog een hele klus was. We kregen warme chocomelk van Marc, waar ik m'n mond natuurlijk aan verbrandde. Het voelde heel raar om zonder dat pak te bewegen, wel grappig.
Na het hele orkafestijn was ik heel blij :) Het was zooo ontzettend gaaf om zo'n beest van zo dichtbij te zien.

De dubbeldekkerbus zou gaan vertrekken, dus we haastten ons naar de bus. Abby en Chloe wilden super graag op zo'n bus, mij maakte het niet zoveel uit. Toen we bij de bus aankwamen, zag ik al dat er "Sold out" stond. Kinderen janken, wat een feest. Niet op de bus dus.

In plaats van de bus, zijn we even gaan winkelen, dat maakte de meisjes wel blij, gelukkig. Milou heeft mega veel petten gepast, niet gekocht. We hebben wel jellybeans gekocht, ooee lekker. We hebben de smaken: popcorn (mijn favoriet), kaneel, framboos, suikerspin en kauwgom. Verder hebben we geloof ik alleen rondgelopen en gegeten.

's Avonds zijn we naar het IMAX theater geweest, wat bij het Royal BC Museum in zit. Een IMAX theater is een soort bioscoop met een heeeeeeeeel groot scherm. Het scherm is geloof ik 25 meter breed en weet ik veel hoe hoog. We gingen naar de Hidden Space voorstelling. Zoals de naam al zegt, het gaat over de ruimte. De film ging vooral over telescopen en we kregen veel plaatjes te zien van verschillende universa. Ik vond het niet super interessant, maar Milou en ik hebben wel hard gelachen.
Na de show heb ik wat souvenirtjes gekocht in de National Geographic winkel, er waren een hoop leuke dingen.
Volgens mij zijn we daarna terug gegaan naar het hotel en hebben we gekletst en zijn we naar bed gegaan.

Op zondag werden we weer vroeg wakker gemaakt. Milou en ik wilde graag naar Chinatown en verder zouden we ook naar het Royal BC Museum gaan. Zonder ontbijt gingen Milou en ik op stap. Eerst een paar foto's maken van het parlementsgebouw, want ja, de provinciale staten zitten daar in Victoria. Een heel groot en mooi gebouw en 's avonds is het verlicht door kerstlampjes. Na een hoop foto's te hebben gemaakt, liepen we door naar de souvenirwinkel naast the Prince of Whales, want daar wilde we nog even naartoe. Ook daar heb ik wat souvenirs gescoord.
We moesten rond 11 uur bij het museum zijn, dus we liepen snel weer door, naar Chinatown.
Het was niet heel ver lopen naar Chinatown, maar we hadden inmiddels wel honger. We gingen een Chinees cafeetje binnen die Café Bakery heette. We zagen heel veel lekkere dingen en het was allemaal super goedkoop. We bestelden wat we wilden en binnen 3 minuten hadden we het al! We hadden allebei een goed ontbijt, goedkoper en veel meer dan in het hotel. Voor de koks thuis, ik had: piepertjes a là oma Leijser, 2 stukken spek, roerei en nog 3 pannenkoeken (dikke kleine) met maple siroop. Oja, we hadden ook nog 2 "small" chocomelkies, die niet echt klein waren heuuj, met slagroom natuurlijk.
Een beetje onnederlands van ons, maar we hebben nog wat fooi gegeven, omdat het zo lekker was.

Met goed gevulde buikjes liepen we nog door Chinatown, paar winkeltjes ingegaan en foto's gemaakt. Het is de oudste Chinatown in Canada en volgens mij ook de kleinste, er was een stuk minder te zien dan ik had verwacht. Na Chinatown gingen we langzaamaan terug naar het museum, onderweg hadden we nog ff een koopaanval.
Eenmaal aangekomen bij het museum kregen we weer dikke korting door onze collegekaarten en de extra kortingsbonnen, ja hier krijg je korting op korting!
Het museum vertelde de geschiedenis van de provincie British Colombia. Er waren heel veel mooie dierenfoto's, waar we blijkbaar geen foto's van mochten maken (wel gedaan). Verder was er een stukje over de ijstijd waar een grote mammoet stond en er een bevroren waterval was van écht ijs, ja ik heb het gevoeld. Ook was er een gedeelte over de indianen die hier woonden en nog steeds wonen, dat was wel een cool gedeelte met veel maskers en totempalen.
Er was nog veel meer te bekijken, wat ik nu ff niet meer weet. In ieder geval wel de moeite om heen te gaan als je geïnteresseerd bent in zulke dingen.

Na het museum was het ongeveer 3 uur en dus tijd om naar huis te gaan, want er zou sneeuw komen. We kregen nog een korte tour van Audrey die in Victoria gewoond heeft. Zo zagen we de grootste totempaal ooit en mooie parkjes. Nog even langs de Starbucks geweest voor een yoghurtje en wat andere dingetjes en toen zijn we vertrokken.

Ik was moe en zat achterin, dus de muziek flink hard gezet, zodat ik niemand hoorde en een slaapmaskertje op. Ik heb wel een uur ofzo geslapen, dus dat was prima. Het was weer 3 uur rijden en na 2 uur waren we in Nanaimo, waar Mary woont en waar ook de KFC is. We stopten bij de KFC want we zouden eten meenemen voor onszelf en Rob die thuis was. Ook stopten we even bij Mary waar Milou de gitaar op kon halen. Nog een uur rijden en geen sneeuw te bekennen, het weerbericht had het weer eens fout.
Een uur later waren we terug en was Razcal, de hond, uiteraard heel blij om ons weer te zien. Even spullen uitpakken en toen wat kip gegeten. Er was te veel friet, dus dat was lang niet opgeraakt. Speciaal voor mij was er pittige kip besteld, die was heel lekker :) (Shout-out naar Patta en z'n hotwings).
Na het eten waren we kapot, dus naar bed gegaan en goed geslapen.
Op maandag gingen we weer gewoon naar school, ik was minder moe dan verwacht, maar voelde me wel ziekig. Het was weer een leuke dag op school, gelezen met een paar kinderen, spellingstoetsen nagekeken (of was dat op vrijdag?). Ik had in ieder geval wel wat te doen. Oja, 's morgens waren Milou en ik naar mrs Anderson's klas geweest, bij de kleuters en grade 1, ook dat was leuk. Het is echt heel leuk dat we zo gewaardeerd worden in haar klas, ze is super blij als we er zijn.
Op dinsdag ging het weer soort van hetzelfde, nuttige dag op school, maar voelde me niet goed.
Op woensdag zouden we gaan langlaufen met grade 6 en 7, daar waren we voor uitgenodigd door de docenten. Dinsdagnacht werd ik wakker met erge buikpijn, voelde me niet goed. Het was verstandig dat ik niet zou gaan, dat vond ik erg rot. Ik wou graag langlaufen en was benieuwd hoe dat zou zijn. Gelukkig gaan ze volgende week weer en ben ik dan vast wel weer beter.
Gister heb ik een leuke brief van opa en oma Janssen ontvangen, goeie timing en hartstikke lief :)

Dit weekend gaan we geloof ik naar een dansoptreden van Abby en Chloe. Ze zitten allebei op ballet en Chloe doet ook nog aan tapdansen.
Verder kijken we nu naar the Voice, wat minder leuk is dan thuis, maar het concept blijft goed. Ook kijken we American Idol (zelfde als Idols) en nog steeds The Bachelor, wat volgende week af gaat lopen, spannend dus.

De groeten aan iedereen die dit leest, succes voor de mede Vitesse supporters tegen NAC aanstaande zaterdag, als het goed is, kan ik het gewoon kijken. Een duim voor alle Leijsers en een knuffeltje voor Flip :)

Tot de volgende blog!

  • 07 Maart 2014 - 14:45

    Mama:

    zeer charmant met die pakken aan. Lachen!

  • 13 Maart 2014 - 16:23

    Jan Linders:

    Hi Marloes, we're not jealous at all here at the English department: it's perfectly normal that our students at the other end of the world 'ride' the ocean in small boats and spot huge mammals like killer whales every day...... Must have been a fantastic experience, enjoy and take care, greetz, Jan

Tags: orka, tour, victoria, bc, hotel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Actief sinds 06 Nov. 2013
Verslag gelezen: 1049
Totaal aantal bezoekers 14585

Voorgaande reizen:

27 December 2013 - 07 Juni 2014

CANADA!

Landen bezocht: