Rocky Roadtrip Deel 2! - Reisverslag uit Banff, Canada van Marloes Leijser - WaarBenJij.nu Rocky Roadtrip Deel 2! - Reisverslag uit Banff, Canada van Marloes Leijser - WaarBenJij.nu

Rocky Roadtrip Deel 2!

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

29 Mei 2014 | Canada, Banff

Na een goede nacht slapen in the Lake Louise Inn, was het tijd om op pad te gaan. Het was inmiddels vrijdag en op vrijdag zouden we naar Jasper National Park gaan. Eerst moesten we de pass ophalen waardoor we het park in konden en later ook de andere supergave dingen konden doen. Audrey was even binnen, dus hadden Mary, Milou en ik de tijd om te kijken hoe mooi Lake Louise was. Lake Louise is een schitterend bevroren meer en overal om je heen zie je besneeuwde bergtoppen. Het uitzicht was werkelijk sprookjesachtig. Weer even foto's gemaakt, zodat jij ook kunt zien hoe mooi het daar was. Het was trouwens ook erg koud, misschien kun je het dan beter inbeelden. Het was zo'n 6 graden terwijl het mei was. Dus dikke jassen, sjaals, handschoenen, etc. Toen Audrey later ook het meer had gezien, gingen we echt op weg.

Vanaf Lake Louise is het zo'n 3 uur rijden naar Jasper. Onderweg was het landschap echt weer schitterend! Ik kon er niet aan wennen, elke berg was weer mooier dan de ander. Dit kan je ook goed zien bij de foto's.
De reis naar Jasper was best wel lang, maar een stuk minder lang dan we de dag ervoor hadden gedaan, dus voor mij voelde het niet als een heel lange reis. Door al het schitterende uitzicht voelde het helemaal niet zo lang. Onderweg waren we een paar keer gestopt. Natuurlijk om stenen op te rapen, uit de echte Rockies. Er lagen allerlei mooie stenen, grote, kleine, grijze, paarse, van alles. Ik heb de mooiste opgeraapt om mee terug naar huis te nemen en weg te geven. De zakken van mijn jas puilden uit en ook mijn broekzakken zaten vol met stenen.

Eenmaal aangekomen in Jasper gingen we naar een soort groot houten huis op de Columbia Icefields waar we de kaartjes af moesten geven van de Athabasca Glacier. We gingen op een tocht bovenop een gletsjer! We moesten even wachten en toen gingen we al. Eerst zaten we in een "normale" bus, die ons bracht naar het begin van de gletsjer. We gingen die bus uit en we werden in een soort tractorachtige bus gezet. Dat was de bus waarmee we door de gletsjer konden rijden. Het had banden zo groot als de achterste tractorbanden en heel grote ramen, er zijn foto's van. Het rijden ging best apart, zoiets had ik nog nooit meegemaakt. De wagen reed namelijk op ijs en sneeuw, niet op een weg, dus ging het best hobbelig en soms steil omhoog of steil naar beneden. Wederom was het uitzicht suuuuuper! Overal verse sneeuw en ijs en als je naar beneden keek zag je blauw water stromen, dat was het gesmolten ijs van de gletsjer.
Toen we er eindelijk waren, mochten we er uit :D Oorwarmers op, handschoenen aan, sjaal om, want bovenop een gletsjer is het koud. We hadden zo'n 20 minuten om even rond te lopen en foto's te maken. Het was echt adembenemend mooi, overal waar je zag kon je zo een prachtige foto van maken. Ook kon je je flesje vullen met het ijswater, wat apart blauw was. De tijd was best snel om, dus werden we weer terug naar de normale bus gebracht in de grote wagen.

Toen we weer terug in het gebouw waren, gingen we wachten op het tweede en tevens laatste wat we in Jasper zouden gaan doen, namelijk de skywalk. Die was net pas klaar, dus we waren een van de eersten die er op hadden gelopen :D We werden met een normale bus afgezet en konden toen op een soort brug lopen waarvan de vloer van glas was. Dat was echt gaaf en helemaal niet eng. Van te voren had ik verwacht dat het eng was, maar ik durfde er zelfs op te springen, net als Audrey. Vanaf de skywalk kon je een riviertje zien stromen en natuurlijk bergen zien. Ook liep er een mountain goat, dat is een witte geit die jawel, in de bergen leeft. Verder hebben we natuurlijk weer selfies gemaakt op de skywalk en daarna zijn we weer terug gegaan.
Terug zijn we nog even in de souvenirwinkel geweest en daar wat dingetjes gekocht. Daarna begon de weg terug naar Lake Louise.
Onderweg zijn we weer gestopt om wat stenen te rapen.
Iets daarna zagen we opeens auto's langzaam rijden, dus moesten wij dat ook doen, we wisten niet waarom. Tot we opeens een grote bruine grizzlybeer zagen lopen! Wat gaaf was dat zeg! Hij/zij liep best dichtbij, dus dit keer konden we foto's maken :D Ik dacht er nog over om uit de auto te gaan, maar 1 seconde later dacht ik "nee, toch maar niet, een grizzlybeer is een beetje té gevaarlijk". Ik had zo'n grizzlybeer alleen gezien in Ouwehands Dierenpark, maar om die in het wild te zien is toch wel veel gaver! Hij was ook zo groot, niet normaal.

Toen we 3 uur later terug waren in Lake Louise gingen we in de pub in het hotel eten en daarna zijn Audrey, Milou en ik in het bubbelbad geweest. Na al dat reizen, zitten en lopen was dat toch wel heel fijn. Daarna zijn we naar bed gegaan, want de dag erna moesten we natuurlijk weer vroeg op voor nieuwe trips!

De morgen erna hadden we alles weer in de auto gezet, want we bleven maar 2 nachtjes in Lake Louise. Pasjes ingeleverd en toen op weg naar Banff! In Banff zouden we met een gondel op de Sulphur Mountain gaan. Het was niet meer zo zonnig helaas. Op de weg naar Banff reden we door Banff National Park en dat was ook erg mooi. Onderweg zagen we (waarschijnlijk) een vrouwtjes eland en een heeeeele boel herten. Weer mooie foto's gemaakt. Eenmaal in Banff hadden we snel geluncht en toen gingen we in de gondel, naar de top van Sulphur Mountain. Het duurde niet zo heel lang om naar de top te gaan, daar was het niet zo heel koud. Milou en ik zagen daar een chipmunk, dat is een soort eekhoorntje. Als ik het vertaal komt er uit dat het een wangzakeekhoorn is. Hij heeft streepjes op zijn rug en is best klein.

Na Banff gingen we door naar Calgary, waar ik heen wilde voor ome Jan. In mijn goodbyeboekje had hij geschreven dat hij ooit naar Calgary wilde, maar toen het vliegtuig had gemist. Gelukkig heb ik voor hem foto's kunnen maken. Ik wilde graag naar the Olympic Plaza daar, waar in 1988 de Olympische Spelen gehouden werden. Toen was ik er nog geen eens, maar desalniettemin was het wel gaaf om te zien. De rodelbaan was nog intact en ook de skispringberg was er nog. Helaas waren er niet echt Olympische ringen, maar wel andere dingen om mee op de foto te gaan. Die foto's zijn voor jou ome Jan!

Na de Olympic Plaza gingen we op weg naar Brooks, waar Audrey's oudste broer Pat woont. De weg naar Brooks is niet echt om wat over naar huis te schrijven, het was namelijk SAAI. Brooks ligt in de zogenaamde "prairies". Het lijkt een beetje op Denemarken, je kunt ver om je heen kijken, maar er is niet echt wat te zien behalve gras en boerderijen. Het was daar ook erg vlak, wat me wel een beetje aan thuis deed denken. Van de Rocky Mountains opeens naar de prairies is wel een grote overgang. Eenmaal in Brooks reden we naar het huis van Pat en zijn vrouw Anne. Het huis was echt schitterend van binnen, heel groot en ook modern, maar niet koud of zo. Het was leuk om Pat en Anne te ontmoeten en even later kwam ook broer Andrew. Hij lijkt erg op Audrey, ik vond Pat meer lijken op Margareth. Anne had spareribs gemaakt en echt super lekkere kip, groenten en piepertjes. Ik had m'n buik goed vol gegeten, het was echt heer-lijk. 's Avonds hebben we nog een beetje tv gekeken en ik had gespeeld met het soort van kleinkind van Pat en Anne, Riley. Super schattig kind. Oja, ze hebben ook twee poedels, die waren echt heel aanhankelijk, Max en Jazz.
Milou en ik mochten slapen in the beach room, wat echt een mooie kamer was. Door omstandigheden niet heel goed geslapen, maar ja.

De volgende morgen was Mary helaas naar huis gevlogen, dus de reis ging verder met zijn drieën. 's Morgens gingen we onderweg naar the Royal Tyrell Museum in Drumheller. Dit was ook nog op de prairies, in Alberta. Dit was een museum over dinosaurussen. Er waren veel skeletten en informatie over dino's. Bob had het vast heel mooi gevonden. Ik vond het best interessant, had ik niet verwacht. Het was helaas super druk, omdat het zondag was en iedereen vrij was.

Na het museum begon de lange lange lange reis naar Vernon, waar Anna (zus van Audrey) woont. Het was regenachtig en we waren zeer moe. Het was zo'n 8 uur rijden naar Anna en Gerry. We zouden wel kijken hoe ver we konden komen, aangezien we zo moe waren. Toen we na een paar uur terug in British-Columbia waren, hebben we uiteraard bij het bord een foto gemaakt, helaas stond het Alberta bord er niet.
Onderweg hebben we nog wat herten gezien, die ondertussen niet heel speciaal meer waren haha. 's Avonds laat kwamen we bij Anna en Gerry aan, die ons hartelijk ontvingen. De verhalen zijn waar, Anna en tante Marian lijken erg op elkaar. Ze zijn allebei klein, hebben een beetje hetzelfde Stinnissen gezicht en houden van wijn drinken en gezelligheid. Anna en Gerry waren erg geïnteresseerd in ons, dus we konden veel vertellen. Gerry is een erg slimme man, dus hij had ook enorm veel te vertellen. Beetje laat naar bed gegaan dus, maar dat kon de pret niet drukken.

's Morgens zijn we nog naar de bioscoop geweest in Vernon om te zien waar Gerry en Anna werken. Ze zijn de eigenaars van de bioscoop daar, die heel oud is. Het was niks te vergelijken met Rembrandt of de Blikkenbios, maar het was wel interessant. Hij had nog van die oude soort filmwielen en oude projectors. En we konden zien hoe het er uit zag van bovenaf. Gerry legde alles haarfijn uit, dus nu kunnen Milou en ik ook een bioscoop openen volgens hem.
Daarna namen we afscheid van Gerry en we reden door de Okanagan Valley. Er was een mooi meer waar we foto's van hebben gemaakt.

Toen we daar klaar waren, reden we terug naar Margaret en Mike, in Mission. Dat was zo'n 4 uur rijden, we kwamen na etenstijd daar aan. Milou en ik onze spullen er weer uitgehaald en Audrey bedankt. Daarna reed zij door naar de ferry, om weer terug naar huis te gaan. Wij bleven nog even bij Margaret, Mike en Mason en Phoebe natuurlijk (de katten).

In mijn volgende blog meer over de week bij Margaret en Mike en een korte roadtrip met Mary!

Groetjes :D

• 30 Mei 2014 - 08:28

Ans Vermeulen :

Tjee echt genieten!!!! Een beer in het " echt" gaaf hoor. Mooie reisverslagen maak je. Is ook leuk voor jezelf straks, jullie maken nu zoveel mee!!! geniet er nog even lekker van want de tijd voordat jullie naar huis gaan gaat nu wel heel erg snel, aftellen!!!Nog plannen voor de laatste weken???? Wat jullie ook doen heeeeeeeeel veel plezier nog, groetjes Ans

• 03 Juni 2014 - 18:52

Margareth:

Jeetje wat maken jullie veel mee! Super! Nog eventjes en ik kan weer naar je zwaaien als je in de tuin zit ! Het is hier super mooi weer!!! Groetjes van de buren van 38